Rabu, 12 November 2008

TEKNIK Pembuatan Amplang

AMPLANG
Pengenalan

Amplang adalah sejenis makanan tradisi bagi penduduk negeri Sabah terutamanya bagi penduduk di pesisir pantai Tawau dan Sandakan . Ianya di usahakan secara kecil-kecilan oleh kaum wanita dari keluarga nelayan. Pada lazimnya amplang diproses dari isi ikan tenggiri.

Carta Alir
Bahan-bahan Pemprosesan Amplang

Bil
Bahan-bahan
Peratus
1
Isi Ikan
100
2
Tepung Kanji
100
3
Garam
2
4
Gula
2
5
Sodium bikarbonat
2.5
6
M.S.G.
0.3
7
Telur Ayam
Cara-cara Pemprosesan Amplang

Mengadun

Isi ikan yang telah diasingkan tulang diadun bersama tepung kanji, garam, gula dan lain-lain ramuan sehingga sebati dan membentuk doh.

Membentuk

Doh dibentuk ketulan besar seberat 500 gram berbentuk selinder, kemudian dipotong kecil secara melintang. Setiap potongan kecil tadi dibentuk selinder sekali lagi dengan saiz yang lebih kecil, kemudian dipotong halus.

Memasak

Amplang yang telah siap dipotong halus-halus digoreng di dalam minyak yang banyak selama lebih kurang 30 minit sehingga benar-benar ranggup. Semasa menggoreng, produk hendaklah sentiasa di kacau supaya tidak hangit.

Mengetos

Amplang yang telah siap digoreng, ditoskan untuk membuang sisa-sisa minyak.

Pembungkusan/Penyimpanan

Produk ini dibungkus dalam plastik kedap udara dan disimpan pada suhu bilik serta jauhkan daripada pancaran cahaya matahari dan selamat daripada serangan serangga.


1 komentar:

Ryan mengatakan...

tolong diperjelas itu semua bahan yg sudah dicampur dan dibentuk apakah langsung digoreng atau dijemur dulu baru digoreng.